منتدى النور59
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدى النور59

اهلاً وسهلاً بك فى منتدى النور59 يا {زائر}.

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  الفرق بين الهب والسويتش I_icon_mini_register  

الفرق بين الهب والسويتش

كاتب الموضوعرسالة
mohamedmaedo
Admin
mohamedmaedo

رقم العضويه : 1
انت غير مسجل : #topbar{position:absolute;border: 1px solid black;padding: 4px;background-color: pink;width: 380px;visibility: hidden;z-index: 0;}var persistclose=0 //set to 0 or 1. 1 means once the bar is manually closed, it will remain closed for browser sessionvar startX = 30 //set x offset of bar in pixelsvar startY = 4 //set y offset of bar in pixelsvar verticalpos=
google :

Google

الفرق بين الهب والسويتش Empty
مُساهمةموضوع: الفرق بين الهب والسويتش   الفرق بين الهب والسويتش Emptyالإثنين أبريل 21, 2008 11:35 pm

الفرق بين الهب والسويتشالفرقبسيطأولا:- الهب HUB

الهب هو جهاز توصيل شبكة بجيث يوصل اكثرمن جهاز مع بعض لتكوين شبكة وهو يتعامل مع الداتا كانها موجات كهربائية ولا يتعاملمعها كانها داتا ولا يفم شويعني IP او شو اسم جهاز ولا يفهم اي شيئ هو بكل بساطةمثل مشترك الكهرباء الذى يوصل الكهرباء الى الفيديو والتليفزيون والكاسيت مع بعضفهو لا يفهم شيئ ويرسل الداتا بنظام البرود كاست Broadcat اي انه عندما يريد احداعضاء الشبكة ان يرسل داتا مهما كان حجمها فانه يرسلها لجميع الاجهزة وصاحب الداتاهو الى يقبلها فقط.......يعنيلدينا شبكة مكونة من 10 اجهزة موصولين على هب PC1 & PC2 & PC3 ......................PC10
الجهاز PC3 يريد ارسال داتاللجهاز PC9 ومالوا ما فيها شيئ يرسلها وبعد ما يرسلها بتروح للهب الى بدورة هيوصلهاللجهاز PC9 بس شلون ياترى رىحنا طبعا عارفين ان الداتا لما تتنقل بيكون مكتوب فيهامين الى باعتها ورايحة لمين وطبعا متل ما قلنا ان الهب مابيفهم هل الحكي لذلك شوبيعمل الاستاذ هب يرسل الداتا لجميع الاجهزة المتوصلة به ويسأل كل جهاز انت PC 9 يقولى لا مو انا ....PC 9 يقولى لا مو انا ....PC 9 يقولى لا مو انا ....PC 9 يقولىلا مو انا ....PC 9 يقولى ايوا انا فى حاجة يقولوا ايوا فى داتا ليك خدها يقولك طيبشكرا يا سيدى تعبناك معانا.....ولولاحظوا انه يرسل الداتا لجميع الجهزةوهذا طبعا يعمل لود كبير على الشبكة وعلى الكابلات وهذا يسبب بطئ الشبكةجدا.

واهم واخطر شيئ انه فى حالة ارسال داتا لا يستطيع اى فرد ارسال داتايعنى احتكار....
وأيضا اذا وضعنا أي برنامج للتجس على أي جهاز موصول بالهب علىالداتا سوف يكون الأمر سهل لأن الداتا هي أصلا تصل الى الجهاز والجهاز يرفضها أيالحماية ضعيفةثانيا: السويتش Switch

السويتش هو ايضا جهازلتوصيل اكثر من جهاز لعمل شبكة ولكنة به بايوس وشغال ببرنامج معين وفية ذاكرةللتخزين ؟؟؟؟؟تخزين رقم كل كارت شبكة راكب على الاجهزة الموصلة بالسويتش MAC ADDRESS وهذا الرقم بيكون مطبوع على الكارت الشبكة الى موجود بالجهاز ولو بدك تعرفالرقم تبعك
Start> Run > command > Enter
راح تلاقى دخل على الدوستكتب Ipconfig/all وانترراح تشوف البياناتهتلاقى فى سادس سطرمن تحت مكتوب Physical Address ومكتوب امامها 6 خانات فيها ارقام على حروف هو داالرقم تبع الكارتنرجع لموضوعنا الى هو جدول تخزين العناوين فى السويتش Mac Address Table
بيكون مسجل فيه الجدول دا رقم كل جهاز فى الشبكة مثل ما فى الصورةالى تحتفيحصل الاتى لما يجى الجهاز PC3 يرسل داتا الى الجهاز PC9 هو بيكونطبعا ومخزن فى كل جهاز من اجهزة الشبكة رقم اى بى كل جهاز واسمة والماك تبعو فيرسلعن طريق الماك أدريسفيروح للسويتش يقولة حد الداتا دى وصلها للجهاز الى الماكبتاعة XX-XX-XX-XX-XX-XX فيقولة السويتش من عينى انت تأمرنى يروح السويتش يدور علىالرقم عندة لو وجدة يرسله الداتا على طول من غير ما يدور ويتعب وبهذا يكون السويتشوفر الوقت والباندودث بتاعة الشبكة ........انا طيب والسويتش بيعرف منين الماك تبعكل جهاز
......
يا سيدى بس ما تزعل......
السويتش اول ما بيشتعل وتوصل فية RG تبع جهاز من الاجهزة الموجود هو بيعمل مع الجهاز اتصال ويقولة رقم الماك تبعك أديشيقوله طبعا الرقم ويبدا السويتش بتسجيل كل جهاز موصل على الشبكة عندة فى الجدول حيثيربط الجهاز باسم الماك أدريس تبع كرت الشبكة المربوط بالجهاز .

*
ملحوظةهامة *
أرقم الماك استحالة يتكرر فى كارت تانى فى العالم لأنه بيكون مكون منالاتى اول خانتين بيكون مخصص لدولة الى فيها المصنع والتانى بيكون مسجل للشركةوبعدين بيكون التسلسل تبع الكروت فلا يمكن تكرارة ابدا مثل رقم ال IP

اتمنىان اكون وفقت فى الشرح واسف ان كنت طولت عليكموانا جاهز الى استفسار لديكم
منقول للامانه
https://elnoor59.yoo7.com

الفرق بين الهب والسويتش
صفحة 1 من اصل 1